חברת עיצוב מרחבי למידה ועיצוב סביבת למידה היא תחום שפועל בגורמים מרובים ומשתנים. למדוד, את תהליכי העיצוב של הסביבות הללו, אנשי המקצוע נדרשים להיות יצירתיים ופרקטיים ולהכיר בזהות, בצרכים ובתפקודים הקשורים לתלמידים המשתמשים בשירותיהם. בנוסף, חברת עיצוב מרחבי למידה ועיצוב סביבת למידה דורשת הבנה טובה של תפקוד הטכנולוגיה השולבת בתהליך, במטרה ליצור סביבות מרשימות, יעילות ומשכנות המקנות חוויות למשתמשים.
עיצוב סביבת למידה מבצע את התהליכים הנדרשים ליצירת מרחב הלמידה המתאים לצרכי הלומד ולקהל היעד. קיימים מספר עקרונות לעיצוב סביבת למידה יעילה, אשר ניתן להתייחס אליהם במהלך תהליך העיצוב. כמה מהעקרונות הללו כוללים:
– יציבות: עיצוב סביבת למידה יעילה מתבסס על איכות המרחב ויכולתו לתמוך ולתמרץ את תהליכי הלמידה.
– יעילות: סביבת למידה יעילה מקנה את הצעדים המותאמים והברורים הנדרשים למען הלומד. הסביבה מחוייבת לתמוך בתהליכי העבודה וההתנהגות הרצויים.
– חוויה מותאמת אישית: עיצוב סביבת למידה מתבסס על הבנה של הכלים והשיטות הרצויים והמתאימים לצרכי הילד/ה.
– שיוויון זכויות: בעיצוב הסביבה יש להתייחס במתן הזכויות השונות לתלמידים. זאת מתייחסת הלך ונכונות לאפשר את הגלגול השלם של כל תלמיד/ה, בלתי תלוי בתמות ובצרכיהם המיוחדים.
עיצוב סביבת למידה יעילה נדרש להתמודד עם אתגרים שונים כגון פתיחת הסביבה לשילוב של תהליכים מרכזיים ומורכבים (כמו שימוש בטכנולוגיה מתקדמת), מתיחות חקיקה מקרובה מאד בעיצובי סביבות ובהתאמת הסביבה (בגלל יכולות שונות, צרכים מיוחדים ועוד) והבאת טכנולוגיה וחדשנות בתהליך בעיצוב סביבת הלמידה עצמה.