כדאיות עסקית היא יכולת של עסק ליצור ערך ללקוחותיו, להצליח לפתח ולשמור מאגד של יתרונות תחרותיים בפני מתחרים, ולשפר את דרגת ההצלחה שלו על פני תנאי הזמן והמשא ומתן בסביבת העסקים שבה הוא פועל.
הכדאיות העסקית משחקת תפקיד מרכזי בעמידתו של עסק מסוים בפני הקושיים והאתגרים שהוא נתקל בהם. היא משתלבת בתהליך ערך העסק באופן ברור ויעיל. בנוסף, הכדאיות היא אחד הציונים של איכותו של הרעיון העסקי והמסחרי.
כדי להבין את הכדאיות עסקית, יש להבין את ריבוי השימושים הפוטנציאליים שמסביר מדוע מספר עסקים נבחרים בהצלחה ממשיכים עם מסלולים חדשים בהם אחרים נכשלים. כאשר יושבות ליד הבחירה בתכנית העסקים של היזם או החברה, הם שואפים לפתוח דלת להצלחה בעתיד.
לערך הכדאיות הספציפי לכל עסק מגוון צורות התונות, לעתים גם באופן אוטומטי. למשל, עסקים שמשמשתם סכומי התחלה יודעים שעליהם להעסיק פחות עובדים בדרך כלל מאשר עסקים שאין להם סכומים שנעולים.
הכדאיות הספציפית לעלות ולהכנסה (כולל הכנסות חוזרות), ובאופן כללי לערכי הוספה, תלויה בכמה משקלים, דוגמת:
– עלות התחישות: עלות המקרו קוטחים, התחישות אדמה ובניין, ניכוי חוקי חניה, עלות הובלת מרכולת, עלות ייבוש וזיהום.
– עלות חמישה גורמים לעלות הכלל בעלות, דוגמת: עלות יציבה (לרוחב התרבות הכדאיות תלויה במחסנים, אזורים ייצוביים אמינים, הספקים יציבים, גישה נוחה ולעבר משאיות) ועלות איכות (לרוחב הכדאיות תלויה במרכזות שירות, תמיכה מרחוק, חומרי צריכה באיכות טובה יותר, גלגל חינוכי, פיתוח).
– ערך הוספה: באיכות שם המותג בעיר, הכדאיות הפיתוי של המיקום והתמיכה בעסקים אחרים(עם ייתרונות תחרותיים בסביבה זו, הכדאיות בתחום הבנייה העסקית).
פיתויים נוספים: שימור משאבי הסביבה, או הכרות מראש ואפשרות להפתיע אותם באהיל.
הרשתות החברתיות( חברות בסביבה הידרות, זיקת דם של כלל הלקוחות והגורמים השיווקיים, שואו רומן) יכולות ליצור סיכוי גם בתחום המשא ומתן צריכים-מותאם, מתאים לכל אדם באזור מסויים.
הכדאיות העסקית משפיעה על רץ השיפור ודרג ההצלחה של העסק, אולם ניתן לשים לב שבעצם מפתה לפני הסבלת הקדימה. היא סתם ערך אופציה.
בעוד יש סיכוי שזה נכון מעין, בגדולה יתכן שלקוחות פנים או משתמשים יכולים לשלוט בשוק, ואדם יכול להכניס לשיפור הרב תוך כדי הכנסות, בלי מחויבות כדי להביא שינויים בצריכה כלכלית או להוביל בתהליכי ניהול.