עיצוב הסביבות למידה עוזר הוא תהליך חשוב ומרתק שמטרתו ליצור סביבה מותאמת אישית ותומכת ללמידה יעילה ומעוררת השראה. אורחת סביבה כשיכולה לקידום עניין, התרגשות ורכישת ידע אצל הלומדים.
כאשר מעצבים סביבות למידה עוזר, ישנם מספר גורמים חשובים לשקול:
1. עיצוב מרחב פיזי: כשמעצבים סביבת למידה, יש לקחת בחשבון את אסתטיקת המרחב וכיצד ניתן לשדרג אותו ולשפרו במחקרים מדעיים. דברים שכדאי לקחת בחשבון כוללים מתקני תאורה, מקומות נוחים לישיבה, ריהוט מתאים וחומרי למידה כגון לוחות שחורים או מחשבים. כמו כן, כדאי לשקול את מיקום החלל, אווירה וארכיטקטורה ולוודא תנאי אבטחה ובטיחות נכונים.
2. צבעים ואפקטים חזותיים: צבעים ואפקטים חזותיים יכולים להשפיע על התחושות והניצוץ בסביבת הלמידה. כדאי לשקול בחירת פלטת צבעים המעוררת, נעימה ומזרזת. נוסף על כך, ניתן להוסיף אפקטים כגון הדפסים מרהיבים, הקרהות אור וכלים דיגיטליים שמכונים ליזמות.
3. תכנון תכנית למידה עוזרת: על מנת לפתח סביבת למידה מצליחה, כדאי לתכנן את התכנית הלימודית והחינוכית בצורה תואמת לעיצוב הסביבה. יש לשקול את תמיכת הטכנולוגיה, התכנים הרלוונטיים, הפעילויות, ואמצעי ההוראה להבטיח שהסביבה תעניק את הכלים הדרושים לשגרת הלמידה.
4. אינטראקציה ושיח: יש ליצור סביבה שמאפשרת אינטראקציה חברתית, שיתוף פעולה ותקשורת איכותית בין הלומדים ובינם לבין המדריכים. כלי שיח כגון פורומים, קבוצות עבודה ופידבקים יכולים לעזור בשיפור האינטראקציה וההבנה החברתית.
5. אישור הצורך הפיזי-מוטורי: כאשר מתכננים סביבות למידה עוזר, חשוב לזכור לקחים ברורים של אפקטיביות למידת התלמידים ותמיכה בצרכים הפיזי-מוטוריים שלהם. אם מדובר בלקוחות עם קשיי ריכוז, יש למקד תשומת לב להם באמצעות רעשים שמעיים מגוונים וכלים פיזיים נוספים.
עיצוב סביבות למידה עוזר מתבצע בהתאמה אישית והוא שילוב של מדע ואמנות. בהכנת סביבה כזו, ניתן לשדרג ולשפר את ערכת הכלים והאפשרויות הלמידתיות למענה על צרכי הלומדים. עם התשובות והתכנונים הנכונים, ניתן ליצור סביבת למידה מובילה ומבריקה המסייעת ביצירת חוויות שלמות וייחודיות עבור הלומדים.