בנושא תכנון פרויקטים ישנם מספר עקרונות ושלבים שיכולים לעזור להבטיח את ההצלחה של הפרויקט. התכנון הינו השלב הראשון והחשוב ביותר בתהליך הפרויקט, ובו נקבעים מטרות הפרויקט, צוות הפרויקט, משאבים, זמנים ותקציב. במהלך התהליך יש לקחת בחשבון את התנאים השונים, הציפיות של הצדדים השונים ולבנות מודל עבודה איכותי ויעיל.
לאחר התכנון הינו חשוב להקדיש זמן ומשאבים לבניית מסמך תכנון פרויקט המשמש כמדריך לצוות הפרויקט במהלך הביצוע. המסמך לרוב יכיל את התוכן הבא:
1. תיאור הפרויקט – כאן יש לציין את מטרת הפרויקט, תחום הפעילות שלו ואת התובנות הצפויות.
2. צוות הפרויקט – יש לציין את חברי הצוות, תפקידם ואת האחריות שלהם. גם יש לציין את התפקיד המרכזי בפרויקט.
3. תקציב ומשאבים – כאן יש לציין את המשאבים הנדרשים לפרויקט (ניתוח תקציב, זמנים, אנשים, ציוד וכו'). טווח התקציב והמשאבים הינו חשוב על מנת לבטא צפיות ריאליות לגבי הפרויקט.
4. תכנית הפרויקט – הפרויקט ישמש את המבצע כקירוב של משימות, ובתכנית הפרויקט יש לציין את סדר הביצוע של המשימות והתוצאות הצפויות.
יש לזכור שתכנון פרויקט הוא תהליך רב שלבי, ולכן חשוב להקדיש לו זמן ומשאבים מתאימים כדי להבטיח את ההצלחה של הפרויקט.